Co-creatie

Creëren van een eigen 3D-wereld Met Blender

Cases & Partners

In het project Agile Development werkten studenten van HBO-ICT aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) samen met Blender Institute, onderdeel van Blender, een zogenoemde 3D creation suite. Monique Dewanchand, die er als ontwikkelaar en onderhouder werkt, voorzag de studenten tijdens het project van nuttige tips.

Creëren van een eigen 3D-wereld

Sinds twee jaar werkt Blender Institute samen met de HvA. “Het project is primair gericht op de studenten, zodat zij kennis kunnen maken met de 3D-technologie”, vertelt Dewanchand. “Daarnaast is dit project ook van waarde voor ons. Studenten krijgen de kans om op te vallen, waardoor Blender hen wellicht vaker zal benaderen voor een project. Ook geven de studenten ons feedback op het lesmateriaal, waardoor we dit kunnen ontwikkelen en verbeteren.”

Creëren van eigen game

Tijdens het project bouwden de studenten een eigen game met een eenvoudig softwaresysteem. “We leerden ze een spel te maken, waarbij multidisciplinaire teams bij elkaar worden gezet”, gaat Dewanchand verder. “Van game designers en developers tot studenten die Technische Informatica studeren, ieder werkt samen aan een multiplayer game.” De games moesten aan een hoop eisen voldoen op het gebied van complexiteit, kwaliteit, documentatie en bruikbaarheid.

Student Philip Asscher noemt het project leerzaam, maar ook een grote uitdaging. “In het begin was het werken met het 3D-programma lastig, omdat je vaardigheden nodig hebt die ik nog niet beheerste. Modeleren doe je bijvoorbeeld nooit bij de programmeeropleiding die ik volg.”

Stijging in het niveau

“Ik wist niet goed wat te verwachten van dit project”, vertelt Dewanchand in alle eerlijkheid. “Gaandeweg zouden we zien hoe alles zou verlopen en hoe hoog het niveau van de studenten was. In vergelijking met het eerdere project van Blender Foundation en de HvA was het niveau nu een stuk hoger. Dat heeft wellicht te maken met de aanpassingen in het lesmateriaal. Daardoor konden de studenten sneller aan de slag. Ze zijn gemotiveerd en ik ben heel tevreden over de projectresultaten.”

Ontstaan van lesmateriaal

Blender, een gratis en open source, richt zich met name op het maken van 3D-computeranimaties en -graphics. Doordat de source voor iedereen toegankelijk is, kan iedere programmeur de software verbeteren door aanpassingen te doen. Achter de schermen werkt dus een hele community mee aan de ontwikkeling van Blender.

Dewanchand: “Wij kregen op de Blender forums veel vragen van Nederlandse jongeren die de techniek van 3D wilden leren. Landen om ons heen organiseerden al veel activiteiten rondom 3D. Deze twee factoren leidden ertoe dat ik twee jaar geleden veel gratis lesmateriaal in 3D ben gaan maken. Het lesmateriaal van Blender, te vinden op b3d101.org, wordt inmiddels over de hele wereld gebruikt. Daarnaast werken we samen met de leraren van de Britse University of Roehampton en University of Bath, en de University of Gdańsk in Polen.”

Cases & Partners