App helpt Korsakov-patiënten koken
Innovatie

App helpt Korsakov-patiënten koken Met Amsta

Cases & Partners

Studenten HBO-ICT bieden hulp aan Korsakov-patiënten

Huishoudelijke taken lijken wellicht een makkie, maar voor mensen met Korsakov kan zelfs koken een behoorlijke opgave zijn. Eerstejaarsstudenten van de opleiding HBO-ICT aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) ontwikkelden daarom verschillende apps voor hen. Zo lukt koken in stapjes voortaan wél.

In het project, waarin de HvA samenwerkt met zorgaanbieder Amsta, staat de methode ‘foutloos leren’ centraal. Bij deze aanpak wordt het maken van fouten in het leerproces voorkomen. Door een vaardigheid regelmatig en zonder fouten te herhalen, wordt deze een automatische handeling, zonder dat het bewuste geheugen is aangesproken.

Deze methode is nodig, omdat mensen met Korsakov gedeeltelijk geheugenverlies hebben, ontstaan door een ernstig tekort aan vitamine B1. Hun expliciete of bewuste geheugen is beschadigd. Daardoor kunnen ze niet terughalen of een vorige handeling al dan niet juist is uitgevoerd. Fouten die in het geheugen zijn opgeslagen, kunnen daardoor steeds herhaald worden.

Studentenwerk overstijgt verwachtingen

“De apps van de studenten hebben mijn verwachtingen overstegen”, vertelt gezondheidszorgpsycholoog Roeline Biemond van Amsta.  “Ongeveer een jaar geleden kwam ik op het idee om een product te ontwikkelen voor de Korsakov-afdeling.” Amsta werkte al eerder met de HvA samen, tijdens een minor van een andere opleiding, dus de keuze voor de hogeschool was snel gemaakt. Aan de studenten van HBO-ICT de taak om patiënten met Korsakov te helpen met koken.

Samen stap voor stap koken

“We hebben ons goed ingeleefd in de ziekte”, geeft Luuk Huisman aan. De student Game Development heeft met zijn medestudenten veel onderzoek gedaan. “We wilden weten hoe het is om te leven met Korsakov. Op die manier konden we een applicatie ontwikkelen die aansluit op de behoeftes.” Tijdens de oplevering testten docenten, zorgmedewerkers en een aantal mensen met Korsakov alle apps uitgebreid. Luuk glundert. “Amsta is heel enthousiast over de mogelijkheden van onze app, maar we blijven kritisch. We gaan haar doorontwikkelen, zodat de app straks perfect is.”

Studenten Kimberley van der Breuk en Teun Kelvin werkten samen aan de app Haphap. De digitale kookhulp deelt taken niet alleen op in kleinere taken, maar verdeelt deze kleinere taken ook weer onder verschillende patiënten. Hierdoor kunnen zij gezamenlijk een maaltijd bereiden. De app van de twee werkt al op de pc, tablet en telefoon. Bewoner Hans van een Amsta-vestiging vindt de app duidelijk. “Je kunt stap voor stap koken. Zo kan iedereen een maaltijd maken! Ik heb alleen nog een computer nodig.”

“Als je in iets gelooft, moet je doorgaan”

Mike Oudshoorn, eigenaar van illi Engineering, heeft nog wel wat tips voor studenten die op den duur een eigen onderneming willen starten. “Zoek goede coaching. Ik heb zelf veel gehad aan het Startup Tech Centre van de HvA waar ik onder meer coachingsessies en trainingsprogramma’s kreeg aangeboden. Richt je daarnaast op de financiering. Met de HvA kun je een aantal zaken regelen qua financiën. Heb ten slotte doorzettingsvermogen. Als je in iets gelooft, moet je doorgaan.”

Oudshoorn zelf ontwikkelde ooit een magisch, interactief schilderij voor mensen met dementie. “Iedere nieuwe interactie van het magisch schilderij testen we altijd als eerste bij Amsta, omdat we daar vier jaar geleden de projectopdracht van kregen. Amsta krijgt onze nieuwe technologieën dus altijd als eerste.”

Lovende reacties

De apps van de studenten zijn positief ontvangen, zowel door Amsta als de HvA. Vijf applicaties zullen geheel of gedeeltelijk ook werkelijk door de zorgaanbieder worden gebruikt. De meest lovende reacties waren voor Haphap: de app is compleet en kan direct worden gebruikt.

Cases & Partners